artikkelit
hermuset:
Anthem D2v -av-prosessori
ja M1-päätevahvistin
Julkaistu:
Hifimaailma 2/2013
Osin päivitetyt, osin
täysin uudet mallit ovat kiinnostava
ja joidenkin kilpailijoiden mielestä
kiusallisen kovatasoinen vaihtoehto.
Kanadalaisen Sonic Frontiersin putkilaitteet olivat
kova sana 1990-luvun alkupuolella. Vahvistimet käyvät viileinä ja
ne ovat edullisia.
Mutta toisin kuin kilpailijat, joista useimmat ottavat
perustaksi B&O:n alun perin kehittämät Ice-Power- tai
Hypex-moduulit ja virittävät oman tuotteensa niiden
varaan, Anthem suunnitteli M1:n alusta loppuun itse.
Miksi tämä vaiva, kun kaupasta saa edullisia puolivalmisteita, joita hieman kuorruttamalla ja omiin väreihin
paketoimalla syntyy nopeasti valmis tuote?
Anthemin väittää, että tyypillisten D-luokan toteutusten helmasynteinä ovat lajityypin perusrajoitukset:
ei kovin hyvä kyky ajaa matalia kaiutinkuormia, hakkurivirtalähde tuottaa häiriöitä verkkovirtaan ja ehkä
vahvistimeenkin, dynamiikan rajoitukset ja ei-niin-hyvä äänenlaatu.
Anthem lupaa, että M1 ajaa moitteetta hankalia
kuormia täydellä teholla eikä tuota häiriöitä, ei sisäisesti eikä ulkoisesti. Laitearviot perustuvat
vankkaan kokemukseen useiden vuosikymmenien ajalta.
Kanadasta
Anthem on saanut uuden
maahantuojan. rahoittamalla tutkimusta.
Myös Anthem ja Paradigm ovat osanneet hyödyntää
rahoitusta. hermuset
Anthem Statement D2v -av-prosessori ja M1-päätevahvistin
Teksti: Matti Hermunen Kuvat:Valmistaja ja Mauri Eronen
Voimakaksikko
kuka
Matti
Hermunen on
helsinkiläinen pitkän linjan
hifiharrastaja. klassisen musiikin puolelle. Tehoarvot ovat vakuuttavat: kahdeksasta neljään ohmiin teho kaksinkertaistuu, ja valmistaja takaa, että M1 pystyy tuottamaan vielä kahden ohmin kuormaan jatkuvaa tehoa yli 2000 W.
Koska M1 toimii tavanomaisia ratkaisuja korkeammalla taajuudella, sen erottelukyvyn luvataan olevan
parempi. Tehoonsa nähden
pienikokoinen, vajaat 6 cm korkea ja 9 kiloa painava
pääte perustuu nopeasti yleistyneeseen D-luokan teknologiaan, jonka etuna ovat pieni koko, suuri teho ja
sopuisa virrankulutus. Samaan yrityskokonaisuuteen kuuluivat maineikas komponenttiliike The
Parts Connection, vähän myöhemmin syntynyt Anthem
ja nyttemmin myös suuri kaiutinvalmistaja Paradigm.
2000-luvulla Sonic Frontiersin perustajahahmo Chris
Johnson irtaantui ja perusti kumppaniensa kanssa uuden komponenttiliikkeen nimeltään Parts Connexion.
Kanadan valtio on tukenut vahvasti äänentoistoalan kehittämistyötä mm. Tuotekehityksen hedelmiä ovat mm. Hänen musiikinkuuntelunsa painottuu
vahvasti ns. niiden oma huonekorjaussovellus ja vahvistintekniikka.
Anthemin av-laitteiden ylimpään luokkaan kuuluvat Statement-sarjan D2v-prosessori ja M1-päätteet.
Hieman maltillisempaa, mutta edelleen raskasta tasoa
edustavat AVM50-prosessorit (ks. Myös elokuvat ja
niiden monikanavaäänentoisto ovat
kiinnostuksen kohteita.
Nimikkopalstallaan hän testaa intohimonsa kohteena olevia, usein sangen hinnakkaita hifituotteita. Hifimaailma
7/2007) ja vahvistimet.
Omalla tekniikalla ajan hermolle
Anthemin valikoimassa on pitkään ollut tehokkaita,
vankkarakenteisia ja painavia A/B-luokan stereo- ja
monikanavavahvistimia.
58
M1-monopääte on uusi avaus. Siinä ei käytetä tehoa rajoittavaa soft clipping -tekniikkaa, siinä ei ole ylimenosäröä ja sen
häiriö
etäisyys on kuulorajan ulkopuolella.
Rakenne on karu, mutta siisti ja
luottamusta herättävän tukeva.
Oli eroa
Heti kättelyssä M1 tuntui soivan vertailuvahvistinta
niukemmin tai karummin, mutta samalla puhtaammin.
Ikään kuin yläpää olisi ollut vaimeampi tai sitten tosiaan neutraalimpi. Transistorien 65 ampeerin (260 A
huipputeho) tehonkesto antaa hyvän perussuojan, ja
jos vahvistin ylikuormittuu, suojapiiri sulkee sen kokonaan. Lisäksi on automaattisulakkeen painike,
xlr-liitännän herkkyyden valinta, herätevirran otto ja
anto sekä kytkin, jolla valitaan, lähteekö vahvistin
päälle herätevirralla, käsin vai automaattisesti tunnistettuaan signaalin. Josko mittaustuloksista löytyisi jotain selitystä. Niitä on päivitetty tasatahtiin
tekniikan ja formaattien kehittymisen myötä. hermuset
Kahdeksan mosfet-päätetransistoria on kiinnitetty
tukevaan alumiinilevyyn, jota jäähdytetään lämpöputkitekniikalla. Vai pettivätkö korvani, taas kerran?
Eipä löytynyt. Samalla alapään vääntöä oli Anthemeita vähemmän.
Äimistyin ja pyysin Mauri Erosta mittamaan yhden
M1:sen. Mittaustulokset ovat hyvät, joten käteen jää se, että M1:sten äänenlaatu on omanlaisensa.
Ainakin erilainen kuin vertailuvahvistinten.
Päivitetty näyttö osaamisesta
Statement D2v 3D on poikkeuksellisen monipuolinen
7.1-kanavainen ääni- ja videoprosessori. Vai puuttuiko sitä sittenkin. Kaikki
teräväpiirtotarkkuudet (Dolby Digital Plus, Dolby
Vähintään 4000
wattia pinkassa.
Mittausten
perusteella lupauksille on täysi kate.
59. Ammattimaisia sävyjä henkivän litteän ja syvän kotelon sivuilla ovat
jäähdytysrivat. Se hallitse
uusimmat ääni- ja kuvaformaatit ja huonekorjauksen,
osaa skaalata kuvalähteet hd-tarkkuuteen sekä tarjoaa
erittäin kattavat kuvan säätömahdollisuudet.
Statement D2v ja edullisempi AVM50 perustuvat
samaan rakenteeseen. Edessä on virtakytkin ja pari merkkivaloa, joista toinen auttaa diagnosoimaan toimintahäiriöiden syyn.
Takana ovat xlr- ja rca-otot sekä monitoimiset kaiutinliitännät. Alapään
vääntö ja kontrolli sitä vastoin olivat hyvää tasoa.
Ei kai tässä ollut vanha sudenkuoppa; yläpään maltillisuus auttaa kuulemaan muut äänialueet paremmin. Molemmissa käytetään Anthemin itse suunnittelemia digitaalisignaalin muokkauksesta vastaavia prosessoreita
(dsp), joiden laskentateho yltää 800 mipsiin. Tästä syntyy helposti harha, että näiden laatu on
parempi, vaikka kyse on peittovaikutuksesta, huolimattoman kuuntelijan vihollisesta no 2.
Kun Bel Cantot palasivat ruotuun, ne tosiaan soivat
keveämmin ja neutraalimmin. Samoin M1 kestää oikosulkutilanteen aina
virrantuottorajalleen asti; se sulkee itsensä häiriön
kestoajaksi ja palaa sen jälkeen kehiin vahingoittumana.
Ulkoasultaan M1 on vakuuttava
Passiivikomponentit ovat kovempaa tasoa, ja siinä missä
AVM50:ssä signaalin a/d-muunnokset tehdään 24 bitin ja d/a-muunnos 192 kilohertsin tarkkuudella, Statementissa kaikki muunnokset kaikilla kanavilla teh-. Prosessorissa on sisäänrakennettuna am/fm-radio esivalintoineen. Sigma Designin VXP -videoprosessori osaa muuntaa signaalin formaatista toiseen, parantaa signaalin laatua sekä muokkaa S-videon ja komponenttivideon hdmi-kelpoiseksi.
60
Lista sisäänrakennetun videoprosessorin ominaisuuksista on hengästyttävä. Molemmissa on mahdollisuus ohjata analogisignaali vahvistimen läpi
sellaisenaan, muuntamatta sitä välillä digitaaliseksi
ja takaisin analogiseksi. Samoin kummassakin on
symmetrinen xlr-otto analogiselle signaalille sekä
digitaalisignaalille.
Videopuolikin on pitkälti samaa tekniikkaa. Neljä ottoa tukee
3d-signaalin suoraa läpivientiä. Vaihtelevalla virkistystaajuudella toimivat kuvalähteet hoituvat myös.
Osin äänipuolikin on yhteistä. Laadultaan se
pärjää erillisenä ostettaville perusvirittimille.
Erottuu äänipuolella
Statement D2v on tehty varsinkin äänenlaatuun vaikuttavilta osiltaan kunnianhimoisemmin. Rakenne
on tavallista kuluttajalaitetta järeämpi.
TrueHD, Dts-hd High-Resolution Audio and Dts-hd
Master Audio) koodataan vaivattomasti.
Molemmat kykenevät 3d-toistoon kahdeksan hdmi-oton ja kahden rinnakkaisen hdmi-annon kautta,
aina teräväpiirtotarkkuudelle asti. Se tekee samat asiat ja samalla laadulla kuin muutaman vuoden takaiset erilliset hintavat videoprosessorit. Esimerkiksi piirilevyjen suunnittelu ja monikerrosrakenne, virtalähde ja sen komponentit sekä osa aktiivi- ja passiivikomponenteista näyttävät valmistajan tietojen perusteella olevan samaa tasoa. Uuttera säätäjä pystyy
sovittamaan kuvalähteet näyttölaitteen ominaisuuksien mukaiseksi. Aivan sama vaikka kuva tulisi videonauhurilta ja käytössä olisi tuliterä hd-projektori. hermuset
Anthem Statement D2v -av-prosessori ja M1-päätevahvistin
Selkeä, huoltoystävällinen rakenne.
Tosin ei näihin
enää kotikonsteilla
kannata puuttua.
Vaikea kuvitella laitteistoa, jolle liitännät eivät
riitä. Ei
sentään niin, että kohisevasta videosignaalista kuoriutuisi moitteeton teräväpiirtosignaali, mutta paljon
pystyy tekemään.
Ja mikä mukavinta. Symmetriset otot ja annot ovat sähköisesti luotettavampi, puhumattakaa siitä että
ne kestävät paremmin käyttöä.
D-luokkaa Anthemin tapaan
Edes puoliksi.
Kiusallinen tuote.
61. Parempi dynamiikka ja pienempi särö saadaan
käyttämällä kuutta kanavakohtaista analogista äänen vaimennuspiiriä.
Samoin hdmi-signaalista otetaan
enemmän irti. Mistä tietää kumpi on Paradigman subbarioptimoijan ja kumpi Anthemin huonekorjauksen
mikrofoni. Kaikkien kahdeksan
hdmi-oton signaalissa mahdollisesti
olevat aikavirheet tai muut epätarkkuudet korjataan. D2V vaatii kärsivällistä säätämistä,
mutta vaivannäkö palkitaan hienolla kokemuksella niin kuvan kuin äänenlaadunkin suhteen.
Aiemmasta sukupolvesta videoprosessointia
on parannettu vielä entisestään, ja D2V vakuuttaa niin skaalauksellaan kuin prosessoinnillaan.
Laadukkailla levyillä dvd-kuva näytti hetkittäin
hd-tasoiselta, ja myös liikekuva oli levollinen ja
vailla virheitä kautta linjan.
Kuuntelin D2V:tä ilman Arc-huoneenkorjausta, ja
verrokkiin nähden jokaisella osa-alueella D2V tuntui
ottavan vähän enemmän etumatkaa kuin mitä olin
odottanut. Sen läpinäkyvyys ehkei ollut aivan vertailulaitteena olleen Meridianin 861:n luokkaa, mutta vastapainoksi se tarjosi erinomaisen kuunneltavan vaihtoehdon.
Sävyt, potku ja mehevyys tulivat mainiosti esiin.
Suoraan läpiviedyllä analogisella signaalilla ääneen
tuli rehevyyttä ja sävyjä, joita voi pitää elävyytenäkin.
Siitä tunnutaan väännettävän ikuisesti, ovatko äänen lämpö ja elävyys yhtä kuin hyvä äänenlaatu, vai
tekevätkö ne äänestä korvan kannalta miellyttävämpää ja armeliaampaa kuin digisignaali. Anthemin kanavakohtaiset säädöt toimivat ennustettavasti. Tästä on hyötyä
silloin, kun tuleva signaali on heikkolaatuinen, siinä on paljon aikavirhettä tai käytetään pitkiä kaapelivetoja, joissa signaali tuppaa heikentymään.
Digisignaalilla D2 soi mehevän rytmikkäästi ja avonaisesti. Ominaisuuksiinsa ja
äänenlaatuunsa nähden sen hinta ei ole kohtuuton. Oli miten oli,
D2v:n mahdollistama analogiasignaalin suora läpivienti antaa mahdollisuuden nauttia siitä sellaisenaan
ilman digipeikon pahanhajuista henkäystä.
Monikanavaisen äänen toisto oli vakuuttavaa. Laitteessa on tiettyä varmuutta, mutta se
ei tee toistosta kuitenkaan kliinistä.
D2V on hieno ratkaisu niille, jotka etsivät laadukasta ratkaisua niin kuvan kuin äänen käsittelyyn.
Puutteistaan huolimatta se herättää valtavasti ajatuksia sekä tutun, positiivisen tunteen katsonpa
vielä tuon kohtauksen tuosta leffasta, ja ehkä
kuuntelen vielä sen yhden levyn. Laite on
kaikin puolin tutun oloinen niin hallinnaltaan kuin
etu- ja takapaneeleiltaan, ja Anthemin mittavaan
säätövalikoimaan tottuneet ovat osittain kuin kotonaan.
AVM50:n ärsyttävät piirteet ovat läsnä myös
D2V:ssä. Arc-mikrofoni kytketään edelleen arkaaisella rs-232-piuhalla, ja ajanmukaiset usbportit loistavat poissaolollaan, verkkokaapeloinnista puhumattakaan. Verrattuna ajanmukaisiin ratkaisuihin Anthemin käyttö on hieman ankeaa, ja tuntuu että valmistaja on ottanut alustastaan kaiken irti. Sopiva balanssi riippuu myös
musiikkilajista. Ero ei ollut valtava, mutta kuultavissa.
Ehkä suurin yllätys oli erottelukyvyssä, D2V:llä tuttujen testiraitojen nyanssit nousivat vielä selvemmin esille. Siitä että mikrofoni toimii vain sille
sovitetun ohjelmiston kanssa.
dään aina 192 kilohertsin tarkkuudella. Tosin kuten Jussi Hermunen oheisessa arviossaan toteaa, sen perusrakenne alkaa kaivata uudistusta.
Anthem Statement D2v -av-prosessori
ja M1-päätevahvistin
info
Statement D2v /3D
Hinta:
9 990 ?
Valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot:
Toistoalue:
-analoginen ja digitaalinen 10 Hz?20 kHz +0 /-0,2 dB
Särö (thd):
-analoginen
0,006 %
-digitalinen
0,004 %
Häiriöetäisyys:
-analoginen
107 dB
-digitaalinen
104 dB
Mitat (k x l x s):
14,9 x 49 x 338,7 cm
Paino:
12,3 kg
M1 Monopäätevahvistin
Hinta:
3 490 ?
Uusittu kaukosäädin
istuu käteen kankeammin kuin entinen.
Valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot:
Teho:
8/4/3/2 ohm
1 000/2 000/2 400/> 2 000 W
Tehokaistaleveys:
5 hz?45 kHz
Särö:
0,01 % (1 W) / < 0,06 % (1 000 W)(thd)
Häiriöetäisyys:
113 dB (1000 W, IEC-A)
Mitat (k x l x s):
5,7 x 49 x 47,6 cm
Paino:
9 kg
Lisätietoja:
www.anthemav.fi, www.anthemav.com
Jussi Hermusen arvio:
Anthem Statement D2V 3D
Edellistä sukupolvea edustavan AVM50:n omistajan on helppo innostua Statementista. Kun ohjauksen logiikka ja säädöt olivat painuneet selkäytimeen, monikanavaisen musiikin kuuntelu oli nautittavaa.
Monikanavaäänittäjillä ja miksaajilla on vielä vaihtelevampi käsiala kuin kahden kanavan sorvaajilla.
Varsinkin orkesteri- ja soitinmusiikilla, uruista puhumattakaan, etu- ja takakanavien suhdetta joutuu säätämään levykohtaisesti. Siinä missä Pink Floydin ja vastaavien
äänimaailman tuleekin lainehtia kuuntelija yli ja ym-
hermuset
päri, ei ole luonnollista, että kokee istuvansa
keskellä sinfoniaorkesteria.
Kelpo kaksikko
M1 ja Statement D2v olivat kiinnostava,
hyvän kuuntelukokemuksen tarjoava
yhdistelmä.
M1 on erittäin tehokas, kuitenkin
pienikokoinen ja tukevatekoinen vahvistin, jonka äänipuoli on kunnossa.
Omat kokemukseni viittaavat siihen,
että sen äänen balanssi voi painottua
eri asioihin kuin kilpailijoilla.
Statement D2v 3D tarjoaa lähes kaiken, mitä tinkimätöntä ääni- ja kuvaprosessoria hakeva voi toivoa. Mitä näihin
tulee, D2V:n perusteella Anthem ei seuraa aikaansa. Pääasiallisen asetusnäytön ulkoasu on yhtä koruton kuin sen käytettävyys ja informatiivisuus. Ajanmukainen ratkaisu
olisi hyödyntää lähes poikkeuksetta kytkettävän
FullHD-näytön pinta-alaa kunnolliseen ja havainnolliseen ohjeistukseen tai interaktiiviseen
säätämiseen.
Verkko ja sen tuomat toistomahdollisuudet sekä
käyttöliittymämullistukset ovat arkipäivää ja monille kilpailijoille itsestäänselvyyksiä. Ehkä
seuraavan sukupolven laitteet ovat päivitettyjä
niin liitännöiltään kuin käyttöliittymältäänkin.
Sama ei sitten päde laitteen varsinaiseen toimintaan